Носач авиона Aquila

Носач авиона Aquila, камуфлиран у ђеновској луци

Aquila („Орао“) је име италијанског носача авиона пројектованог и изграђеног у време Другог светског рата. У суштини, то је била модификација путничког брода „Roma“. Конверзија је започета 1941. године; у време италијанске капитулације брод је био скоро завршен, али никад није испоручен италијанској РМ. Изрезан је у старо гвожђе 1952. године.

Пре овог носача, италијанска РМ је 1923. године поринула носач хидроавиона „Giuseppe Miraglia“. Улога носача авиона је била потцењена у италијанској тактици употребе флоте (уосталом, као и код многих других морнарица света), све до 1940. године. Италијанска морнарица је требала да делује у узаном Медитерану, близу италијанских ваздушних база. Оваква околност је довела главнокомандујуће у италијанској армији, да Италији није потребан носач авиона. Притом су се позивали на чињеницу да италијанско копно и италијанска острва представљају „природне носаче авиона“.

У складу са развијеним плановима, ваздушне снаге које би требале да садејствују морнарици биле би под командом италијанског ваздухопловства (Regia Aeronautica). Морнарица је требала „само да затражи“ авио подршку и добиће је. Оваква сарадња и садејство између морнарице и авијације довела је до тога да се флота неколико пута борила без преко потребне подршке из ваздуха, да су авиони стизали прекасно, а неки су чак нападали сопствене бродове.

Када је постала јасна потреба да авиони буду уз флотни састав током пловидбе, одлучено је да се два путничка брода модификују у носаче авиона: „Roma“ у „Aquila“, а „Augustus“ у „Sparviero“ (Врабац). Италијани су се за промену имена брода одлучили пошто су већ имали један бојни брод који је носио име главног града.

Прочитај:  Носач авиона HMS Argus

Погонска група носача авиона прибављена је из напуштеног пројекта градње две лаке крстарице класе „Capitani Romani“ – „Cornelio Silla“ и „Paolo Emilio“. Радило се о погону снаге 110 000 КС.

Имао је једну ПСС, дужине 211.6 м и ширине 25.2 м, опремљену са два катапулта немачке производње (фирме Demag). Велико острво, које је служило за контролни торањ и командни мост, налазило се на десној страни писте. Планирано је да се на брод укрца 66 авиона типа Reggiane Re.2001 OR.

Aquila је требала да буде солидан носач авиона, чак и боља конверзија од јапанског носача Junyo. Главне одлике италијанског носача биле би велика брзина (30 чворова), осредње офанзивне могућности (еквивалента јапанске класе Taiho) и заштићена палуба. Главни недостатак, да је завршен пре краја рата, била би обука пилота за носач авиона.

Конверзија је рађена у Ђеновском бродоградилишту Cantieri Ansaldo, средином 1941. године. Након примирја, 8. септембра 1943. године, када су радови на конверзији били при крају и скоро завршена морска испитивања, Немци преузимају брод. Убрзо бива оштећена савезничким бомбардовањем Ђенове. Како је постојала могућност да Немци великим трупом брода блокирају улаз у луку, италијанске „жабе“ га оштећују. Након рата, брод је отегљен у луку Ла Спезиа, где бива исечен у периоду 1951-52.

ТТ карактеристике
Депласман 23 900 т стандардни, 28 200 т пуни
Дужина преко свега 235,5 м
Ширина 30 м
Газ 7,3 м
Погонска група 4 парне турбине, 8 котлова, 4 осовинска вода
Брзина пловљења 30 чв
Посада 1420 чланова
Наоружање 8 х 135 мм
12 х 65 мм
132 х 20 мм
Авио компонента 51-66 авиона
Поделите садржај сајта

Оставите одговор