Носач авиона USS Lexington

Одредбе Поморског споразума из Вашингтона дозвољавале су Американцима конверзију недовршених бојних крсташа депласмана од 33 000 тона у носаче авиона. Изабрани су бродови Лексингтон и Саратога, а искоришћена је прилика да се примене идеје које су требале бити примењене на градњи отказаног носача авиона из 1919. Када је 1925. завршен, USS Lexington (CV 2) је био импозантан брод, са масивним острвом на десном боку, са по два двоцевна топа калибра 203 мм на прамцу и крми. У време јапанског напада на Перл Харбур Лексингтон је извршавао задатке транспорта авиона Маринског корпуса на острво Мидвеј, тако да је избегао пропаст. Ужурбано је модернизован, када је изгубио гломазне топове калибра 203 мм и четири топа калибра 127 мм, уместо којих је уграђено неколико топова калибра 20 мм.
Прва операција у којој је носача авиона Лексингтон учествовао био је неуспешни покушај ослобађања острва Вејк, одмах након напада на Перл Харбур, да би крајем јануара 1942. учествовао у нападу на Маршалска острва. Након тога делује у југозападном Пацифику. Право ангажовање наступа марта 1942. када се Лексингтону придружује новији носач Јорктаун (USS Yorktown).
Након краћег ремонта у Перл Харбуру брод је враћен у Корално море, где су јапански носачи пружали подршку у нападу на Порт Морезби. Обрушавајући бомбардери Douglas SBD Dauntless са Лексингтона су напали носаче Шокаку и Зуикаку, али без успеха. На несрећу, у току америчког напада Јапанци су извели противудар при чему је Лексингтон погођен са два торпеда и две бомбе.
У експлозијама су оштећени резервоари са горивом за авионе, али су се испарења горива ослобађала чак и након гашења почетних пожара. Сат времена касније дошло је до запаљења пара, што је проузроковало серију експлозија у трупу брода.
Шест сати након првог поготка издато је наређење за напуштање брода. Разарачи који су се налазили у пратњи су прекрцали преживеле чланове посаде, након чега је носач торпедован. Изненађује да су губици у људству износили 216 од укупно 2 951 људи, колико је бројала бродска посада.
ТТ карактеристике | |
Депласман | 36 000 т стандардни, 47 700 т пуни |
Дужина преко свега | 270,66 м |
Ширина | 39,62 м |
Газ | 9,75 м |
Погонска група | турбо електрични, снаге 210 000 КС |
Брзина пловљења | 34 чв |
Даљина пловљења | 10 000 М брзином од 10 чв |
Посада | 2 951 чланова |
Наоружање | (1942.) 8 х 127 мм, 30 х 20 мм, 24 х 27,94 мм |
Оклопна заштита | појас 152 мм; летна палуба 25 мм; главна палуба 51 мм; доња палуба 25-76 мм; куполе 38-76 мм; барбете 152 мм |
Авио компонента | (1942) 22 ловаца, 36 обрушавајућих бомбардера и 12 торпедних бомбардера |