Bayraktar Akinci – турска највећа јуришна беспилотна летелица

Војни сукоб у Нагорно-Карабаху, који је започео 27. септембра 2020, привукао је пажњу целокупне јавности и озбиљно утицао на интересовање за беспилотне летелице. У светлу ових догађања, турске јуришне беспилотне летелице, укључујући и Bayraktar TV2, изазивају највеће интересовање. Међутим, ова беспилотна летелица више није врхунац турског програма развоја беспилотних летелица. Baykar Makina је развила већу јуришну беспилотну летелицу са већим способностима, ознаке Bayraktar Akinci, чије су се прве фотографије појавиле у јавности још 2018. године.

Шта је познато о тестирању нове беспилотне летелице

Bayraktar Akinci се по величини може упоредити са класичним ловачким авионима. У погледу своје величине, значајно је већи од беспилотне летелице Bayraktar TV2. Прве фотографије овог модела појавиле су се јуна 2018. Комплетну прву фазу развоја ове беспилотне летелице извели су до јуна 2019. инжењери компаније Baykar Makina, да би већ у августу исте године уследила земаљска тестирања.

Познато је да је Турска ову летелицу развила у сарадњи са украјинским специјалистима. Запосленици компаније Укрспецекспорт, која је део концерна Укроборонпром, који је у државном власништву, учествовали су у развоју ове јуришне беспилотне летелице, пре свега у развоју погонске групе и композитних материјала. Поред тога, Украјинци су помогли и са искуством у пројектовању и производњи великих летелица.

Нова јуришна беспилотна летелица извела је свој први аутономни лет 6. децембра 2019; летелица је остала у ваздуху свега 16 минута. Тестови су изведени на аеродрому Корлу, у северозападној Турској. Други лет је изведен 10. јануара 2020. и трајао је више од сат времена. Августа исте године у ваздух се винуо и други прототип беспилотне летелице  Bayraktar Akinci. Свеукупно, представници компаније Baykar Makina су до сада извели најмање пет успешних тестова два прототипа беспилотне летелице Bayraktar Akinci, међу којима се нашао и лет током ког је летелица достигла висину од око 9 150 метара.

Према прелиминарним плановима компаније Baykar Makina, усвајање новог типа беспилотне летелице у оперативну употребу требало би да се догоди до краја 2020. године. Прве испоруке летелице турским оружаним снагама би могле да почну већ наредне, 2021. године.

Летне способности јуришне БПЛ Bayraktar Akinci

У погледу летних карактеристика и димензија, нова беспилотна летелица турске одбрамбене индустрије значајно је супериорнија у односу на свог претходника, беспилотну летелицу Bayraktar TV2. У погледу величине, Bayraktar Akinci се може упоредити са америчком беспилотном летелицом MQ-9 Reaper, с тим да надмашује америчку летелицу по питању максималне полетне масе. Истовремено, у погледу летних карактеристика, турска беспилотна летелица је нешто слабија од америчке. По питању борбених способности, Akinci je блиска америчкој беспилотној летелици Reaper, а у неким елементима је и боља.

Нова беспилотна летелица је намењена задацима извиђања и напада, а по класификацији је беспилотна летелица HALE (High-Altitude Long Endurance). Летелица је прилично великих димензија; распон крила од 20 метара већи је од распона крила америчких ловаца F-15 и F-16. Летелица је дуга 12,2 и висока 4,1 м. Максимална полетна маса, декларисана од стране произвођача, износи 5500 кг У том случају, максимална носивост је 1350 кг, што је нешто мање од носивости беспилотне летелице Reaper, која износи 1700 кг. Наоружање се може подвесити на осам подвесних тачака.

Летне перформансе беспилотне летелице Bayraktar Akinci су врло високе. Декларисана оперативна висина лета је око 9150 метара, док је плафон лета нешто изнад 12000 метара. Аутономија лета износи 12 часова. Као и његов претходник, и Bayraktar Akinci може летели у потпуно аутоматском моду; полетеће, летеће и слетеће сасвим сам.

Погонску групу беспилотне летелице Bayraktar Akinci чине два украјинска модернизована турбопропелерска мотора AI-450 снаге по 450 КС, с тим да постоји опција уградње снажнијих мотора, снаге по 750 КС. Снага уграђених мотора довољна је да летелици обезбеди максималну брзину лета од око 360 км/ч; крстарећа брзина износи око 240 км/ч.

Турски инжењери су повећали могућност преживљавања летелице на бојишту, употребом софтвера и хардвера са троструком редунданцијом. Уградња уређаја за борбу против електронског ометања је посебан квалитет ове летелице. Овакви системи су посебно корисни у сукобима у којима непријатељ може да испољи електронска дејства.

Коначна намера компаније је да Bayraktar Akinci постане летелица са сопственим системом вештачке интелигенције, који ће остварити максималну аутономију лета, као и ниво перцепције опасности на рути летења, укључујући идентификацију циљева и одређивање њихових координата.

Борбене способности беспилотне летелице Bayraktar Akinci

Нова беспилотна летелица намењена је првенствено за наношење удара по циљевима на земљи, као и за извиђање оперативног и стратегијског нивоа. Као додатак вошеном ракетном оружју и навођеним бомбама, беспилотна летелица може понети и средства за електронско извиђање. Уградњом радара са активном фазном решетком, летелица ће добити способност да самостално идентификује циљеве у ваздушном простору. Поред тога, летелица ће добити и систем за упозорење о судару у ваздуху, као и SAR радар, како би имала радарску слику Земљине површине без обзира на метеоролошку ситуацију. Беспилотна летелица Bayraktar Akinci ће имати и оптоелектронски систем Aseslan CATS, намењен извиђању, надзору и одабиру циљева.

Произвођач очекује да на беспилотну летелицу угради и уређај неопходан за откривање радара непријатељског система ПВО, са могућношћу дејства по њима вођеном муницијом. Један од задатака нове летелице биће у смањење оптерећења класичних ловачких авиона.

 

Летелица има велики избор убојних средстава на располагању: бомбе Mk-81, Mk-82, Mk-83 укључујући и високопрецизну JDAM, вођене бомбе малих димензија MAM-L и MAM-C, које се налазе у арсеналу беспилотне летелице Bayraktar TV2, затим ласерски вођене ракете CIRIT, као и противоклопне вођене ракете L-UMTAS домета 8 км.

Куриозитет је да летелица има способност дејства по циљевима у ваздушном простору, обзиром да има могућност наоружавања ракетама ваздух-ваздух. Ради се о ракетама турске производње Gokdogan и Bozdogan, које су развијене као замене за америчке ракете AMRAAM и Sidewinder.

Још једна од битних одлика ове беспилотне летелице свакако је и могућност лансирања крстареће ракете SOM-A, развијене у Турској, домета од 250 км.

Поделите садржај сајта

Оставите одговор