Русија наставила производњу турбина за тенкове Т-80

Руски државни медији јављају да је у фабрици у Калуги настављено са производњом турбина за погон тенкова Т-80. Вишегорива гасна турбина ГТД-1250 је тако поново у серијској производњи, и то најнапреднијег модела фамилије ГТД-1000, која је пројектована да погони последњу верзију тенка Т-80, тенк Т-80БВМ. Гасна турбина може за погон користити дизел гориво, бензин и различите мешавинне, што нарочито долази до изражаја у време када је снабдевање само једном врстом горива ризично и неизвесно. Ова вест је објављена скоро истовремено са посетом Сергеја Шојгуа фабрици тенкова Омсктрансмаш, која још од средине деведесетих година производи тенкове Т-80 и треннутно је задужена за њихов ремонт и модернизацију. У погонима ове фабрике до сада је, од почетка сукоба са Украјином, ремонтовано и модернизовано на стотине тенкова фамилије Т-80 који су се до сада налазили у резерви.

Висока цена гасних турбина довела је до тога да се оне користе за погон само тенкова Т-80 и Абрамс, док се за погон осталих тенкова, међу којима су и Т-72 и Т-90, користе дизел мотори који су знатно јефтинији, како у производњи, тако и приликом редовног одржавања. Ово је био и основни разлог због чега је руско министарство одбране фаворизовало тенкове Т-72 и Т-90 у односу на Т-80 у периоду након Хладног рата, а све у оквиру напора да значајно смањи трошкове. Међутим, искуства из борби у Украјини која се тичу употребе тенкова Т-80 довела су до тога да Министарство одбране Руске Федерације ревидира своје ставове по питању учешћа цене коштања и одржавања тенкова, тако да је у Омсктрансмашу убрзо кренула сееријска производња тенкова Т-80, које у претходних три деценије није било. Ови тенкови ће бити допуна тренутној производњи тенкова Т-90М, као и тенкова нове генерације Т-14 у фабрици Уралвагонзавод, Тиме је и значајно повећана могућност да се развију нове верзије тенкова Т-80, потенцијално са безпосадном куполом и оклопном капсулом за смештај посаде, како је својевремено виђано на нереализованим пројектима из деведесетих година.

Тенк Т-80БВМ

Упоредо са увођењем тенкова Т-80БВМ у борбене јединице, кренули су и извештаји из Украјине који су потврђивали високе перформансе овог типа тенка. Командир једне тенковске јединице руских снага, која је ангажована на ратишту у Украјини, хвалио је одличну покретљивост ових тенкова. Према његовим речима, тенкови Леопард су се давили и још увек се даве у блату, што показују снимци са руских беспилотних летелица. За разлику од њих, руски тенкови погоњени турбинама, прелазе преко свих препрека. Ова разлика омогућава руским тенковима да дејствују у свим метеоролошким условима, подржавају пешадију, савлађују непријатељске ровове, без успоравања. Поред предности у покретљивости, гасна турбина тенкова Т-80БВМ је на добром гласу и због способности да стартује по екстремној хладноћи, што је и био разлог да ови тенкови опстану у наоружању јединица које су биле планиране за ангажовање у подручјима са екстремно ниским температурама, с обзиром да је дизел моторима потребно и више од тридесет минута за стартовање при температурама испод -20°C.

Поделите садржај сајта

Оставите одговор